Τρίτη 6 Φεβρουαρίου 2024

Για τη (μηδαμινή) κατανόηση των κειμένων

Ένα μικρό σημείωμα για την απουσία βασικών δεξιοτήτων από τους σημερινούς μαθητές σε σχέση με την κατανόηση κειμένου.

**Γράφει ο Δημήτρης Φωτεινόπουλος
Φιλόλογος

Βασική, θεμελιώδης προϋπόθεση για να κατανοεί ένας άνθρωπος τα νοήματα ενός κειμένου είναι να ξέρει να το διαβάζει -όχι να διαβάζει τις λέξεις, να διαβάζει το κείμενο που έχει μπροστά του. Παρατηρώ ότι πολλοί μαθητές και πολλές μαθήτριες στη Β΄λυκείου και στη Γ΄λυκείου που προετοιμάζονται για τις πανελλαδικές εξετάσεις δεν ξέρουν να διαβάζουν, δεν ξέρουν ανάγνωση. Είναι και μερικοί και μερικές που δυσκολεύονται να διαβάσουν, όχι το κείμενο ως νοηματικό και συντακτικό όλον, αλλά τις ίδιες τις λέξεις, δηλαδή το βασικό συστατικό του... Συλλαβίζουν, δίνουν την εντύπωση ανθρώπων από ξένη χώρα που έχουν επαφή με την ελληνική γλώσσα μόλις τρεις μήνες... Λάθος τόνοι, άγνοια της λειτουργίας των σημείων στίξης, λάθος επιτονισμοί, ισοπεδωμένη φωνή... Αν, μάλιστα, τύχουν μπροστά σε κάποια πιο σπάνια, πιο «λόγια» λέξη, εκεί μεσολαβεί αρκετός χρόνος για να προχωρήσει το διάβασμα, κάτι που δείχνει πως το λογισμικό δεν την αναγνωρίζει αμέσως...

Όταν η κατάσταση των μαθητών και των μαθητριών σε ό,τι αφορά αυτό το ζήτημα, της ανάγνωσης ενός κειμένου στην ελληνική γλώσσα, της ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ(!), είναι τέτοια, μην περιμένουμε πολλά σε άλλες πιο ζόρικες απαιτήσεις, ας πούμε, κατανόηση σύνθετων φιλοσοφικών εννοιών, ερμηνεία λογοτεχνικού κειμένου, σύνοψη περιεχομένου, σωστή διατύπωση και άλλα παρόμοια, ε;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου